Wat is load-balancing/smart charging?

 

Wat is het en hoe werkt het?

Met Dynamic load balancing kunt u uw auto op hoog vermogen laden en er tegelijkertijd van verzekerd zijn dat uw elektriciteitsaansluiting door het laden niet overbelast wordt. Een Dynamic load balancing oplossing zorgt er in combinatie met de slimme meter (DSMR) voor dat de beschikbare stroomcapaciteit van uw huisaansluiting optimaal verdeeld wordt.

Het systeem communiceert continu met de slimme meter, monitort het totale elektriciteitsverbruik in huis en past de laadsnelheid van uw auto dynamisch aan. Is er ruimte over, wordt de laadsnelheid automatisch verhoogd. Met deze oplossing hoeft de netaansluiting niet worden verzwaart. De beschikbare capaciteit wordt optimaal gebruikt. Dit is ideaal voor elektrische auto’s die op hoog vermogen (32A) kunnen laden zoals de Tesla Model S, de BMW i3, de Nissan Leaf, de KIA Soul en de Renault Zoe.

 

Waarom zou u het willen?

Met Dynamic load balancing kunt u optimaal laden zonder uw netaansluiting voor veel geld te laten verzwaren. U bespaart gemiddeld 675 euro per jaar!

Moet u voor load-balancing gaan of niet? Voor elke thuis/werk situatie is er natuurlijk een ideale keuze. Wij helpen u graag met het maken van deze keuze.

1. Heeft uw auto wel load-balancing nodig?

Als uw auto niet op hoog vermogen laad en u een goede meterkast aansluiting heeft is het over het algemeen overbodig om load-balancing aan te schaffen. Laad uw auto 1-fase en heeft u een 3-fase aansluiting in de meterkast dan kunt u er ook voor kiezen om een fase vrij te laten maken. In dat geval is load-balancing dus ook niet nodig.

2. Heeft u zware energieverbruikers in huis?

Als er zware energieverbruikers zijn aangesloten op een groep waar uw laadpaal ook op aangesloten dient te worden is het meestal noodzakelijk om load balancing toe te passen. Het laadstation kan dan afnemen in laadvermogen als deze apparaten aan staan en weer toenemen als er meer stroom beschikbaar is.

 

Wat zijn uw opties?

LaderThuis heeft een aantal opties voor u in petto als het aankomt op load-balancing/smart charging.

 
1. P1 verbinding met slimme meter

Heeft u  een slimme meter met een vrije P1 poort? Dan is dit de makkelijkste en beste oplossing voor u. Er zijn een aantal laadstations die dit ondersteunen. Dit zijn de Newmotion Home advanced de ICU EVE mini single pro line en de ICU EVE mini double pro line. Weet u niet zeker of uw meter dit ondersteund? Noteer de (fabrikant)naam en het type van uw meter en kijk of hij in de lijst hieronder staat. Komt u er nog steeds niet uit. Bel ons en dan helpen wij u graag verder.

 

 

 

  • Actaris 1-fase, type GSMM
  • Actaris 3-fase, type GTMM
  • E Kaifa comlog
  • Iskra 1-fase type ME 371
  • Iskra 3-fase type ME 371
  • Iskra serie ME 382 MT 382
  • Iskra SMR 5.0 ED
  • Kaifa type MA 105
  • Kaifaserie
  • Kaifa slimme meter MA105 MA304
  • Landis+Gyr serie CF110_ZMF110_01
  • Landis Gyr comlog
  • Landis & Gy

 

 

2. Load-balancing door middel van CT-klemmen

CT-klemmen zijn kleine apparaten die kunnen afmeten hoeveel stroom er door bepaalde kabels gaat. (Ze worden "klemmen" genoemd omdat je ze om kabels heen kan klemmen). Aan de CT-klemmen zitten datakabels die de dan weer gekoppeld kunnen worden aan apparaten die CT-inputs ondersteunen. Als u een laadstation heeft dat CT-inputs ondersteund dan kan dat laadstation dus samen met de CT-klem een berekening maken om zo van het maximale hoeveelheid stroom gebruik te maken zonder dat er te veel vermogen. Laadstations die dit ondersteunen: Zappi V1, Ratio Home Box Smart, Newmotion laadstation.

 

LaderThuis

LaderThuis heeft de beste laadoplossing voor je elektrische auto. Onze laadpalen zijn toekomstbestendig, slim, snel en efficiënt op te laden en met gemak te beheren.

Offerte Aanvragen

Snel weten wat de kosten zijn voor uw eigen laadpaal?

Offerte aanvragen